ДНЗ № 20
 
Мукачівський дошкільний навчальний заклад №20.

Лікар радить, консультує, інформує

Вітаміни, макро- та мікроелементи, необхідні для здоров'я опорно-рухового апарату дитини

Опорно-руховий апарат дитини — кістки, м'язи, зв'язки, хрящі та суглоби — активно формується саме в дошкільному віці. Раціональне харчування має особли­ве значення для нормального росту та розвитку дитини, а також запобігає виник­ненню захворювань і дефектів опорно-рухового апарату.

Вітамін  D забезпечує розвиток скелета, регулюючи вміст кальцію та фосфору в кістках, прискорюючи засвоєння кальцію в кишківнику. Засвоєнню вітаміну D сприяють тваринні та рослинні жири. Джерела — риба, свиняча та яловича печін­ка, печінка морських риб, яєчний жовток, авокадо, молоко.

Вітамін А позитивно впливає на інтенсивність росту скелета та обмін речовин в організмі. Кальцієвмісні продукти ліпше поєднувати з продуктами, що містять бета-каротин, — він перетворюється в організмі на вітамін А під дією ферментів. Джерела — морква, абрикоси, курага, болгарський перець, шпинат, печінка тріски, печінка свиняча та яловича, вершкове масло, твердий і кисломолочний сири, яйця.

Вітамін С бере участь у синтезі колагену, необхідного для формування сполучної тканини, що формує сухожилля та зв'язки. Недостатність вітаміну С призводить до болю в м'язах. Джерела — чорна смородина, шипшина, червоний болгарський перець, цитрусові, листяні овочі, квашена капуста.

Кальцій — це будівельний матеріал для кісток. Він забезпечує їх міцність, а також скорочення м'язів. За недостатності кальцію в організмі кістки стають пористими, крихкими. Джерела — твердий і кисломолочний сири, молоко, бобові, сухофрукти, горіхи, вівсяна крупа, фініки, риба, хліб із висівками.

Фосфор у поєднанні з кальцієм є основою для формування кісткової тканини та сприяє росту клітин та кісток. Джерела — печінка тріски, волоські горіхи, бобо­ві, селера, вівсяна, гречана та пшоняна крупи.

Магній бере активну участь у регуляції скоротливості м'язів і нервово-м'язової провідності, а також є складовою кісткової тканини. Джерела — бобові, гречана та вівсяна крупи, шпинат, фундук, молоко.

Калій відповідає за ріст і скорочення м'язів. Недостатність калію спричиняє м'язову слабкість, біль у м'язах, судоми. Джерела — волоські горіхи, мигдаль, ара­хіс, бобові, банани, какао, сухофрукти.

Марганець необхідний для живлення міжхребцевих дисків, які не мають прямого кровообігу, сприяє формуванню кісткової та -хрящової тканин. Наслідком нестачі марганцю може бути крихкість кісток. Джерела — крупи, зелені овочі, фрукти, зе­лений чай.

Мідь також сприяє формуванню й живленню кісткової та хрящової тканин. Недо­статність міді в організмі спричиняє такі захворювання, як остеохондроз і остео-пороз. Джерела — вівсяна крупа, картопля, печінка свиняча та яловича, мигдаль, фундук, кеш'ю, вишня, шпинат і зелені овочі.


Комплекс дихальних вправ, що сприяють корекції деформацій хребта та грудної клітки

«Вушка»

Нахиляючи голову вправо-вліво, діти виконують глибокий вдих. Слід пильно стежити, щоб плечі та тулуб були нерухомими, а голову під час рухів діти нахиляли якомога ближ­че до плечей. Вдих виконують, напружуючи м'язи всієї носоглотки. Видих довільний. Вправу повторюють чотири-п'ять разів.

«Пускаємо мильні бульбашки»

Нахиляючи голову до грудей, діти роблять вдих носом. Опісля піднімають голову вго­ру та спокійно видихають повітря через ніс, ніби «пускаючи мильні бульбашки». Надалі, не опускаючи голови, знову роблять вдих носом. Видих має бути спокійним через ніс з опу­щеною головою. Напруження м'язів носоглотки має супроводжувати кожний вдих. Вправу повторюють три-п'ять разів.

«У кого довше колишеться стрічка»

Вихідне положення — стоячи, ноги нарізно, руки опущені та трохи відведені назад. У кожної дитини в руках вузька стрічка з тонкого кольорового паперу. Діти роблять спокійний вдих, на видиху підносять стрічку до рота та трошки нахиляються вперед. Вправу повторюють три-п'ять разів.

«Насос»

Діти з'єднують руки на рівні грудей та виконують нахили вперед. Під час кожного пружно­го нахилу роблять рвучкі вдихи, такі ж гучні, як під час накачування шин. Видих довільний. Вправа передбачає п'ять-сім пружних нахилів і вдихів.

Комплекс дихальних вправ, що позитивно впливають на нервову систему та обмін речовин


«Восени клубочаться великі хмари»
Діти виконують колоподібні рухи руками перед собою протягом ЗО с, дихання довільне через ніс.

«Мрячить дощик»
Діти виконують струшування кистями рук протягом ЗО с, дихання довільне через ніс. «Усе рідше з'являється сонечко»
Діти згинають і розгинають пальці рук протягом ЗО с, імітуючи сонячні промінчики, дихан¬ня довільне через ніс.
«Опадає листя з дерев»
На вдих діти піднімаються навшпиньки, витягують руки вгору, на видих — спершу плавно опускають руки, потім присідаючи, струшують пальці. Вправу виконують п'ять-шість разів.
«Шумить вітер у лісі»
Діти виконують глибокий вдих через ніс. Видихають через рот, імітуючи шум вітру — «ш-ш-ш». Вправу виконують п'ять-шість разів.
«Поле огортає туман»
На вдих діти плавно піднімають руки в сторони з поворотом тулуба то наліво, то направо. Повороти чергують із низьким нахилом, під час якого роблять видих. Вправу виконують чотири-п'ять разів.
«Імітуємо крики птахів»
Діти виконують глибокий вдих, на видиху імітують звуки, наслідуючи гусей, журавлів. Впра¬ву виконують чотири-п'ять разів.

 


РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо профілактики серцево-судинних захворювань
  1. Стежте за своїм раціоном, адже здорове харчування — основа профілактики серцево-судин¬них захворювань.

  2. Вживайте якомога більше овочів, фруктів та зернових. Саме вітаміни й клітковина, які вони містять, уповільнюють розвиток атеросклерозу й відкладення холестерину на стінках судин.

  3. Вживайте поліненасичені жирні кислоти. Жирна риба, особливо морська, надзвичайно бага-та на такі кислоти.

  4. Обмежте вживання насичених жирів, трансжирів, солі та цукру. Насичені жири й трансжири підвищують рівень холестерину в крові, а через це збільшується ризик розвитку ішемічної хвороби серця.

  5. Будьте стриманими в їжі, не переїдайте.

  6. Повністю доліковуйте інфекційні захворювання, адже вони можуть спричинити розвиток серцево-судинних захворювань та ревматичних ускладнень.

  7. Відмовтеся від активного та пасивного паління, адже будь-який вид паління є вагомим чин-ником розвитку серцево-судинних захворювань.

  8. Не зловживайте алкоголем. Помірне, в допустимих дозах, вживання алкоголю не провокує розвиток серцево-судинних захворювань.

  9. Стежте за своєю вагою. Це дасть змогу уникнути численних проблем зі здоров'ям, які мо¬жуть позначитися на роботі серця.

  10. Контролюйте артеріальний тиск. Нормальним вважають показник систолічного тиску до 120 мм рт. ст. та діастолічного — до 80 мм рт. ст.

  11. Ведіть активний спосіб життя. Рекомендована щоденна фізична активність — 30-хви-линні навантаження помірної інтенсивності, наприклад прискорена ходьба або біг. Також пам'ятайте, що хворе серце — не привід відмовитися від помірних фізичних тренувань.

  12. Регулярно обстежуйтеся в лікаря, оскільки своєчасно розпочате лікування серцево-судин¬них захворювань може подовжити вам життя.

  13. Уникайте довготривалих стресів, адже вони спричиняють багато захворювань та хворобли¬вих станів.

  14. Повноцінно відпочивайте у вихідні. При цьому змінюйте діяльність: якщо протягом тижня доводиться працювати інтелектуально, то варто зайнятися фізичною роботою і навпаки.

  15. Не ізолюйте себе соціально: спілкуйтеся з друзями та колегами, подорожуйте та знайомтеся з новими людьми.


    РЕКОМЕНДАЦІЇ для батьків щодо купання дітей у відкритих водоймах

    Купання у відкритих водоймах — у річці, ставку, озері — один із видів загартовуван­ня. Його можна розпочинати з дітьми віком від двох років. Купання у відкритих водоймах сприяє формуванню сміливості, вміння орієнтуватися в незвичних умовах, готує до навчан­ня плаванню. Однак батькам слід бути пильними, аби купання було на користь здоров'ю ди­тини, а не заподіяло шкоду.

    Розпочинайте купання за температури повітря не нижче +25 °С та температури води +22 °С.

    Тривалість процедури: 1-2 хв. з поступовим збільшенням до 5 хв. для дітей віком від трьох до п'яти років та 8-10 хв. — для дітей віком від шести до семи років.

    Дозволяйте дитині купатися лише після того, як вона звикне до нових умов, зокрема до дії повітря та сонця.

    Пам'ятайте, що не можна купати дитину на голодний шлунок або раніше, ніж через годину після їжі.

    Ретельно огляньте місце для купання. Дітям не можна купатися там, де вище за течією на­пувають або купають худобу. Берег, де роздягаються діти, має бути чистим, дно водойми рів­ним. Найліпше — піщаний берег.

    Візьміть із собою підстилку для роздягання дітей.

    Під час купання пильно спостерігайте, аби діти більше рухалися й не заходили далі небез­печної глибини, не штовхали один одного.

    Насухо витріть дитину одразу ж після виходу її з води.

    Якщо дитина гаряча, дайте їй можливість перед купанням кілька хвилин посидіти роздягне­ною на березі. Водночас спітнілу дитину спершу слід насухо витерти рушником.

    Якщо дитина посиніла, почала тремтіти навіть після короткочасного перебування у воді, од­разу ж заберіть її з води та добре розітріть рушником.